My Blog List

Saturday 9 June 2012

ujian Allah??

Assalamualaikum.. 
   Ujian Allah.. Apakah yang kita faham dari maksud perkataan itu?? Ramai antara kita seringkali terlepas pandang atau x mengerti tentang maksud perkataan itu.. Malah ada di antara kita yang seringkali mempersoalkannya.. Tidak kurang juga ada yang marah-marah bila diuji.. MasyaAllah..


    Adakah kita faham apa maksud sebenar ujian Ilahi ini?? Kenapa kita sering mempersoalkannya?? kenapa kita mesti marah-marah bila diuji?? Untuk mendapatkan kepastian untuk segala persoalan di atas kita kena kupas hal ini dengan mengetahui dan memahami pengertian ujian Allah tersebut..


    Dari perspektif pandangan akal fikiran dan mata hati saya yang hina lagi lemah di sisi Tuhan pencipta segala yang ada di langit dan di bumi, saya berpendapat yang ujian Allah bererti pesanan Allah atau pon peringatan Allah kepada hambaNya.. Selain itu, ianya juga untuk menguji tahap keimanan seseorang hambaNya.. Apakah yang kita faham tentang tentang pesanan atau peringatan Allah kepada hambaNya??? apa pula yang kita faham tentang menguji tahap keimanan seseorang hambaNya??haaa..ni la yang kita sering abaikan atau terlepas pandang dalam kehidupan kita setiap hari.. 


     Kita hendaklah memahami maksud dan tujuan sesuatu perkara yang terjadi terlebih dahulu sebelum memberi apa-apa respon.. Dalam hal ujian Allah ini, kita hendaklah tahu yang Allah menguji kita kerana Dia memberi kita peringatan tentang perkara yang mungkin kita terlepas pandang, lupa atau juga mahu mengingatkan tentang dosa-dosa yang telah kita lakukan..haa nampak tak.. Bertapa mulianya Allah.. Dengan memberi ujian tersebut, maka harapnya kita sebagai hamba sedar akan apa yang di ingatkan oleh Allah itu dan mengambilnya sebagai pengajaran.. Kita perlu sedar yang iman kita ini sangat nipis.. Kita tidak tahu sebanyak mana atau setebal mana iman kita.. Jadi Allah menguji tahap keimanan kita seterusnya memberi kita gambaran yang iman kita di tahap mana..Allah menguji tahap keimanan kita bukan kerana Dia tidak tahu di mana tahap keimanan kita.. Dia maha mengetahui segala yang di langit dan di bumi..Allah mahukan hambanya sentiasa mendekatkan diri denganNya.. Dengan cara itu keimanan akan bertambah.. Lihat lah.. Bertapa sayangNya Allah kepada kita.. Bertapa ingatNya Dia kepada kita.. Tapi adakah kita sayang padaNya?? Adakah kita ingat padaNya?? Tepuk dada tanya la diri sendiri..


      Sama-sama lah kita renungkan dan ambil iktibar.. Apa yang baik datang dari Allah dan segala kelemahan datang dari diri saya.. Kita ingatkan sesama kita dan dalam masa yang sama kita belajar juga..


anak pak dollah kelihatan lembik,
duduk berseorangan di depan laman,
lahirnya kita dalam keadaan baik,
harapnya sampai ke syurga idaman..^__^

No comments:

Post a Comment