My Blog List

Friday 3 February 2012

pasrah vs redha

Seringkali kita mendengar perkataan ini diucapkan dari mulut seorang manusia. Tapi adakah kita sedar tentang maksudnya? Apakah perbezaan antara dua2 perkataan ini? Apakah situasi yg sesuai untuk setiap perkataan? Disini saya akan cuba kongsikan apa yang saya tahu. Sama ada betul atau tidak wallahualam..

Pasrah didefinisikan sebagai perlakuan yang merelakan tanpa berbuat apa2 atau tanpa usaha untuk mengubah apa2. Sebagai contoh, kamu membiarkan saja tuhan menentukan takdir untuk kamu tanpa kamu berusaha mengubah atau mendapatkan sesuatu yang lebih baik. Pasrah akan menyebabkan diri kamu berasa kecewa yang amat sangat jika kamu didatangi dugaan.

Redha pula boleh didefinisikan sebagai perlakuan yang menyerahkan segalanya pada Maha Pencipta setelah kamu berusaha sedaya mungkin. sebagai contoh, setelah kamu berusaha belajar bersungguh-sungguh dan menjawab peperiksaan dengan sebaik mungkin, kamu akan berserah kepada Allah untuk menentukan keputusan yang bakal kamu terima. Redha akan menjadikan kamu lebih tenang menghadapi kenyataan dan dugaan. Kamu juga akan lebih bersyukur. InsyaAllah.

Dari kedua-dua maksud tersebut, kita bole membuat perbezaan tentang redha dan pasrah. kita juga boleh menentukan yang mana satu pilihan kita. InsyaAllah. ^___^

No comments:

Post a Comment