My Blog List

Sunday 17 June 2012

Ayah, Bapa, Papa........????

Assalamualaikum..


          Hari ni hatiku tergerak dan tersentuh apabila terbaca status-status yang di update kan oleh kebanyakan kawan-kawanku di muka buku.. Apa yang di update oleh mereka ialah berkaitan hari bapa.. Kebanyakannya mengucapkan atau wish hari bapa kepada bapa mereka.. Tak kurang juga ada yang meluahkan isi hati, ucapan terima kasih kepada bapa mereka dan macam-macam lagi.. Alhamdulillah.. Betapa bagusnya mereka kerana menghargai insan yang bergelar bapa..


           Kenapalah hati ku tergerak untuk menulis tentang ni?? Kenapalah hatiku tersentuh bila terbaca status-status oleh kawan-kawanku di muka buku??hurmmm... Sebenarnya aku terfikir untuk menulis entry ni petang tadi.. Tapi tiba-tiba terlupa tentang hal ni.. Puas ku berfikir apa yang hendak ku tulis sampai ke lewat malam ni baru teringat..hehehe..  Oleh kerana dah teringat ni elok rasanya aku kongsikan di sini untuk jadi tatapan atau bahan bacaan kepada yang membaca.. Dan juga mungkin ada perkara yang aku boleh kongsikan bersama.. Lagi-lagi kepada orang yang mungkin senasib dengan ku.. InsyaAllah..


            Sebelum aku bagi tahu kenapa aku tergerak untuk menulis dan kenapa hatiku tersentuh dengan status-status berkaitan hari bapa di muka buku aku nak kongsi satu cerita.. Tahun ni umur ku dah hampir mencecah 23 tahun (hampir ye tapi belum lagi)..hehehe.. Kalau orang dulu-dulu dah jadi bapa kepada 3 orang anak agaknya.. Masuk tahun ni dah 18 tahun aku hidup tanpa ayah.. Ayah ku meninggal dunia pada tahun 2000.. haa mesti anda pelik kan.. Tahun 2000-2012 baru 12 tahun.. Kenapa aku mention kan 18 tahun??? hurmm.. Ni la yang sering menjadi persoalan kepada orang yang tanya aku tentang hal ayah aku..


            Sebenarnya ayah telah meninggalkan aku dan keluarga ketika umur aku 5 tahun.. Sebenarnya mak dan arwah ayah berpisah atau bercerai pada masa tu.. Masa tu aku kecil lagi.. Tak faham pon apa yang terjadi.. Yang aku tahu ayah dah tiada lagi dalam family.. Dia pergi mana aku tak tahu.. Kenapa dia tinggalkan kami pon aku tak tahu.. Sebenarnya aku tak ingat sangat pasal zaman kanak-kanak ku.. Mungkin sebab zaman ni banyak yang pahit dari yang manis.. Ok berbalik pada cerita tentang ayahku.. Lepas dia tinggalkan kami hidup kami memang susah.. Dan start dari dia tinggalkan kami tu jugak lah aku membencinya dan berdendam dengannya..hurmm bunyi macam marah sangat ye tak.. Sebenarnya time tu memang aku marah dan benci sangat kat dia.. Aku salahkan dia atas semuanya yang terjadi pada family ku..


            Alhamdulillah satu hari Allah bukakan pintu hatiku untuk maafkan insan yang bergelar ayah ku ini.. Tapi tak lah amik masa yang cepat.. Mahu-mahu makan masa sampai 12 tahun baru aku dapat maafkan dia.. Syukur padamu Allah kerana memberiku nikmat kemaafan yang sangat-sangat indah ini.. Dari usiaku 5 tahun sampai lah usia ku menjangkau 17 tahun hidupku bergelumang dengan perasaan benci dan dendam.. Hidupku tak pernah tenang ketika itu.. Tapi bila dah memaafkan dia rasa macam lahir semula..wahhh gitu..macam tahu je macam mana rasa lahir semula.. Perasaan yang sangat tenang dan indah ku rasakan saat itu.. Seperti tiada apa yang membebankan aku.. Aku sedar walau macam mana sekali pon aku benci dan marah dia, dia tetap ayah aku.. 


             Haaa... tapi 1 je perkara yang aku jeles dengan orang lain(yang still ada ayah).. Aku jeles bila mereka cerita pasal ayah mereka.. Aku jeles bila lihat atau ternampak ayah mereka datang berjumpa mereka.. Aku pulak takde memori tentang ayahku..hurmm.. Aku tak ingat langsung n tak tahu langsung apa perasaan ada ayah.. Macam mana eh rasa ada ayah?? Tu persoalan yang selalu bermain di fikiran ku.. Aku nak sangat rasa perasaan tu.. Tapi dah tertulis sejak azali lagi yang itulah ketentuan untuk ku.. Aku terima semua seadanya.. Sebab aku yakin semua yang berlaku ada hikmahNya..


             Apa yang mampu ku lakukan sekarang hanyalah berdoa untuk arwah supaya di tempatkan di tempat orang-orang yang dirahmatiNya.. Tulah sebabnya kenapa aku terdetik untuk menulis tentang hal ni.. Dan juga kenapa aku tersentuh bila baca status-status dari muka buku kawan-kawan ku berkaitan hari bapa.. Selamat Hari Bapa kepada semua bapa-bapa di dunia.. Harapnya aku mampu menjadi bapa yang terbaik, ketua keluarga dan juga imam yang terbaik kepada bakal anak-anak ku nanti.. InsyaAllah..


p/s: Kepada yang membaca diharap dapat mengambil beberapa pengajaran dari kisah di atas.. Sama-samalah kita menghargai apa yang kita masih ada dan juga bagi yang sudah tiada, jangan bersedih kerana kamu masih mempunyai Allah yang maha penyayang.. Sentiasalah berdoa untuk si dia yang telah pergi..^__^

1 comment: